Król Roger (El rey Roger) es una ópera del compositor polaco Karol Szymanowski sobre un libreto de Jarosław Iwaszkiewicz
La ópera nació del entusiasmo de Szymanowski por la cultura mediterránea como punto de encuentro de diferentes pueblos y religiones. En 1911 y 1914 el compositor dedicó bastante tiempo a viajar por la zona y compartió ese interés por la región con su primo y luego libretista, Iwaszkiewicz. Efebos, la novela perdida de Szymanowski, también trataba sobre esos temas místicos que inspiraron la ópera.
Se dice que son evidentes las influencias musicales de Alexander Scriabin, Richard Strauss y Maurice Ravel. Destaca su orquestación y armonía y la extatica Canción de Roxana 1 y el aria del rey Edrisi! Slonce!2
Aunque la música es considerada como de una alta calidad, la ópera no se solía representar a menudo y ha ido conquistando de a poco el repertorio internacional como una de las obras maestras de la ópera del siglo XX.
Fue estrenada el 19 de junio de 1926 en el Gran Teatro Wielki de Varsovia. Entre los intérpretes originales se encontraba la soprano Stanisława Korwin-Szymanowska, hermana del compositor, en el papel de Roxana.
En 1981 se estrenó en el Teatro Colón de Buenos Aires con Andrzej Hiolski, Bozena Betley, Wieslaw Ochman y Víctor de Narké dirigidos por Stanislav Wislocki.
La premiere norteamericana fue en la Opera de Long Beach3 en 1988.
En el año 2008 fue estrenada en el Festival de Edimburgo y en el 2009 en la Opera de París con Mariusz Kwiecien.
El estreno en España se produjo en noviembre de 2009 f en el Gran Teatro del Liceo de Barcelona.
Role | Voice type | Premiere, June 19, 1926 (Conductor: Emil Młynarski) |
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Roger II, King of Sicily | baritone | Eugeniusz Mossakowski |
Roxana, his wife | soprano | Stanisława Korwin-Szymanowska, the composer's sister |
Edrisi, an Arab scholar | tenor | |
Shepherd | tenor | Adam Dobosz |
Archbishop | bass | |
Deaconess | contralto | |
Priests, monks, nuns, acolytes, courtiers, guards, eunuchs, Shepherd's disciples |
The story concerns the enlightenment of the twelfth-century Christian King Roger II of Sicily by a young shepherd who represents pagan ideals.
Act 1
Often known as the "Byzantine" Act
The Shepherd is introduced to King Roger and his court during mass at the Palermo cathedral. Despite calls for his punishment as a heretic by the Archbishop, Roxana, Roger's wife, convinces the King not to kill him. Roger orders the young man to appear at the palace that night, where he will explain himself and submit to the King's judgement.
Act 2
The "Oriental" Act, representing India and the Middle East
As instructed, the Shepherd appears at the palace gates. Roxana sings a seductive song which is clearly a response to the visitor, causing Roger to grow increasingly agitated. As the Shepherd is led in, he describes his faith in detail and soon almost the entire court joins him in an ecstatic dance. Roger attempts to chain him, but the Shepherd easily breaks free, and leaves the palace with almost all of those assembled following him. At first the King and his Arab advisor, Edrisi are left alone, but soon it is decided that Roger will join the Shepherd.
Act 3
The "Greco-Roman" Act
In an ancient Greek theater, King Roger and Edrisi rejoin Roxana, who informs her husband that only the Shepherd can free him of his fear and jealousy. A fire is lit, and the Shepherd's followers commence another dance, while the Shepherd is transformed into Dionysus. As the dance ends and the participants leave the stage, Roger is left transformed by the experience, and sings a joyous hymn at the arrival of the morning sun.
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